Dotarea Laboratorului de Structuri Aerospatiale cu o aeronava AG6

Facultatea de Inginerie Aerospațială dorește să mulțumească călduros conducerii și personalului companiei AEROSTAR S.A. Bacău care a contribuit la dotarea Laboratorului de Structuri Aerospatiale din cadrul facultății prin donarea unei aeronave utilitare de tip AG-6. Multumim de asemenea membrilor EUROAVIA si celorlați studenți care au participat la (re)asamblarea aeronavei in Laboratorul de Structuri Aerospatiale.

Avionul AG-6 (http://www.inav.ro/aeronautica_ag6.php) este un biplan proiectat special pentru stropire, pulverizare sau însămânțarea de materiale agricole de la altitudine foarte joasă și joasă, practic pentru orice tip de teren. Aeronava are o structură de rezistență de tip fără înveliș portant, fuselajul fiind o construcție de tip grindă cu zăbrele (fig.1). Aripile biplanului au lonjeroane metalice, extradosul și bordul de atac fiind metalic, în timp ce intradosul este împânzit. Trenul de aterizare este înalt, cu amortizor pe trenul principal, asigurând decolarea și aterizarea pe teren neamenajat.

Imagini (selecție) din timpul reasamblării aeronavei sub coordonarea unei echipe de tehnicieni de la AEROSTAR Bacău
Imagini (selecție) din timpul reasamblării aeronavei sub coordonarea unei echipe de tehnicieni de la AEROSTAR Bacău

Cabina monoloc este echipată standard cu toate instrumentele de navigație și de control necesare. Fiind supraînălțată, cu ample suprafețe vitrate, cabina oferă o bună vizibilitate pilotului. Aeronava este extrem de manevrabila si are un motor de tip radial M-14P ce dezvoltă o putere de 360 CP (motorul echipează și avionul Yak-52), tracțiunea fiind asigurată de o elice tripală cu pas variabil. Soluția de tip biplan și repriza scurtă a motorului sunt avantajele principale ale avionului. Manevrabilitatea este importantă pentru viraje strânse în jurul sau peste obstacole în condiții de siguranță, în timp ce repriza scurtă a motorului asigură urcarea rapidă la altitudine în cazul terenurilor cu obstacole. Prototipul aeronavei AG6 a fost fabricat la AEROSTAR Bacău, unde a și efectuat primul zbor în ziua de 12 ianuarie 1989. Acest prototip semifuncțional este folosit acum în procesul didactic în cadrul facultății.

Date tehnice:

  • anvergura (plan superior) 12.46 m
  • coarda (constantă) 1.5 m
  • greutatea de bază certificată 2700 kg (FAR-23 NORMAL)
  • greutatea maximă de decolare 3200 kg
  • viteza ce nu trebuie depășită 255 km/h
  • viteza maximă de croazieră 195 km/h
  • viteza de operare pentru pulverizare substanțe 185 km/h
  • viteza de angajare cu motorul oprit 95 km/h
  • rata de urcare 300 m/min
  • distanța de rulare la decolare 150 m
  • distanța de rulare la aterizare 180 m.