Aceste mărturii ale unor colegi ingineri de instalații și aparate de bord se referă la perioada anilor 1986-1992 și sunt deprinse parcă din Zoșcenko. Sunt povești adevărate din viața inginerilor de aviație din acea perioadă, care arată cum se făcea inginerie de cel mai înalt nivel într-o țară care de altfel părea să aparțină lumii a treia. În povești se simte siajul comunismului. Una dintre caracteristicile comunismului este că întotdeauna, ceva de bază lipsește de pe piață. Puteam avea o industrie aerospațială, dar nu aveam motorină și lapte praf pentru sugari.
Mărturia unui coleg V.
”Cum am ajuns să lucrez la Autoritatea Aeronautică Civilă? Lucram la Clinceni, la armată, în colectivul lui Călugăru. Eram duși cu autobuze de armată din București la Clinceni în fiecare dimineață. Reparam rachete de MiG-23, care se stricau des, pentru că nu aveau cuple anti-prost, intrau în ambele poziții. Dacă era băgată invers, centrala de dirijare se ardea în două secunde și ajungea la noi. Aveam mult de lucru, pentru că productivitate celor care băgau cuplele invers era mare. Centrala era încapsulată în azot, noi o demontam și reparam girscoapele, apoi o trimiteam la Chișinău pentru a fi represurizată în azot. Noi nu aveam instalația respectivă, doar reparam partea electrică. Până într-o zi, când armata n-a mai avut motorină pentru autobuze. Am fost anunțați că din lipsă de motorină, nu mai putem fi transportați la Clinceni. Așa că am fost obligați să ne căutăm de lucru în București. Tocmai se înființa Autoritatea Aeonautică Civilă Română. Nu știam ce e aia. Nu prea eram obișnuiți cu aviația civilă, dar de nevoie, am învățat.”
Mărturia unui coleg C.
”Lucram și eu la Clinceni, în colectivul lui Călugăru. Noi aveam de transformat o rachetă Aer-Aer sovietică într-o rachetă Sol-Aer. După ce am terminat prototipul, trebuia să-l trimitem la Aerostar Bacău pentru a fi pus la teste. Problema era că n-aveam cu ce să-l trimitem. Racheta era de vreo 2 m lungime, într-o mașină particulară nu încăpea, iar dacă o puneam deasupra, pe capotă, ar fi dat de bănuit. Armata nu avea motorină să o trimitem cu un camion la Bacău. Așa că am încercat să fim creativi. Am demontat aripioarele și le-am băgat într-un geamantan. Racheta rămasă era destul de subțire, dar era lungă. Am înfășurat-o într-un covor persan și am luat-o cu autobuzul la gară, apoi cu trenul. Am pus-o pe culoarul de la vagon. Se mai împiedica lumea de ea, dar nu ne făceam griji, era dezamorsată și destul de rezistentă. La Bacău am intrat fără probleme pe poarta fabricii. Din cauza furturilor din fabrică, paznicii erau atenți doar la ieșire. Așa că, după ce am livrat racheta cu succes la inginerii de la testare, ne-am luat covorul și am dat să plecăm. La poartă însă, paznicii vigilenți nu voiau să ne lase să ieșim cu covorul. ”De unde l-ați luat?” ”Am venit cu el, nu ne-ați văzut?” Ne-am zbătut mult să scăpăm de acolo cu covor cu tot.
Sesiunea de Comunicări Științifice Studențești 2024
Vă invităm să participați la „Sesiunea de Comunicări Științifice Studențești” care va avea loc pe 10 mai. Pentru a participa, este necesar să vă înscrieți până pe 18 aprilie, ora 14:00, prin trimiterea unui e-mail la adresa valentin.pana@upb.ro. Dacă aveți un profesor...
Acte lipsa ale studentilor masteranzi din anul II 2024
Acte lipsa ale studentilor masteranzi MA Acte lipsa ale studentilor masteranzi SHS Acte lipsa ale studentilor masteranzi PAPM Acte lipsa ale studentilor masteranzi GID
AeroConnectMeetings
În data de 2 martie 2024 a avut loc AeroConnectMeetings, un eveniment dedicat ingineriei Aerospațiale prin care studenții de la Facultatea de Ingnerie Aerospațială au avut posibilitatea de a...
Echivalarea modulelor PART66
În urma demersului făcut către Autoritatea Aeronautică Civilă Română, şi a recunoaşterii conţinutului curicular la unele discipline predate la Facultatea de Inginerie Aerospaţială, UNSTPB, în raport cu cerinţele prevăzute la modulele din Anexa III, PART 66, a...
<< Concurs pentru postul de director Departamentul de Ingineria Sistemelor Aeronautice și Management Aeronautic ”Nicolae Tipei” 2024-2029 >>
Depunerea dosarului pentru concursul de director de departament se va face pana la data de 21.02.2024, ora 16:00, la secretariatul departamentului. Sedinta de alegere a directorului de departament va avea loc in data de 27.02.2024, ora 14:00, la secretariatul...
<< Concurs pentru postul de director Departamentul de Grafica Inginereasca si Design Industrial 2024-2029 >>
Depunerea dosarului pentru concursul de director de departament se va face pana la data de 26.02.2024, ora 12:00, la secretariatul departamentului. Sedinta de alegere a directorului de departament va avea loc in data de 29.02.2024, ora 12:00,la sediul departamentului...
Concurs pentru postul de director Departamentul de Științe Aerospațiale ”Elie Carafoli” 2024-2029
Depunerea dosarului pentru concursul de director de departament se va face pana la data de 22.02.2024, ora 16:00, la secretariatul departamentului. Sedinta de alegere a directorului de departament va avea loc in data de 28.02.2024, ora 14:00, la secretariatul...
Premiul SESAR Young Scientist Award – Movilă George-Daniel
„În iulie 2023 am absolvit Facultatea de Inginerie Aerospațială la specializarea Echipamente și Instalații de Aviație, UPB. În același an, în noiembrie, am fost nominalizat la Single European Sky ATM Research (SESAR) Young Scientist Award (YSA), la care am concurat cu...
Metodologia privind organizarea și desfășurarea taberelor studențești 2024
Casa de Cultură a Studenților din București, instituție publică subordonată Ministerului Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse vă transmite va pune la dispozitie documentația aferentă și metodologia privind organizarea și desfășurarea taberelor studențești 2023...
Cabinet de consiliere AeroPsi gratuit pentru studentii facultatii
Dragi studenți, In facultatea de Inginerie Aerospațială începând cu data de 11 decembrie 2023, funcționează "AeroPsi", un cabinet care vă va oferi servicii gratuite de consiliere, psihologie și psihoterapie. Serviciile sunt oferite de un psiholog atestat de Colegiul...
0 Comentarii