Pe 18 noiembrie 2017 a avut loc în amfiteatrul Acad. Virgiliu Constantinescu întâlnirea profesorilor și studenților Facultății de Inginerie Aerospațială cu ing. pilot Gabriel Iancic, Președintele organizației IAR AMERICAN și cu ing. Sorin Ploscaru, proiectant. IAR AMERICAN au prezentat un proiect ambițios și de mare însemnătate pentru aviația română: reproiectarea și construcția unei aeronave IAR-80 care să zboare. Această aeronavă reprezintă etalonul industriei românești de construcții aeronautice în perioada ei maximă dezvoltare, înainte și în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Totodată, aeronava IAR-80 este reprezentativă și pentru numeroase victorii aeriene repurtate în război de așii aerului din Forțele Aeriene Regale ale României în perioada 1941-1944 atât împotriva avioanelor de vânătoare rusești (sovietice) în operațiunea Barbarossa, împotriva bombardierelor și avioanelor de vânătoare amerciane în operațiunea Tidal Wave, cât și împotriva avioanelor militare germane, apărând țara după Lovitura de Stat Regală de la 23 August 1944.

Gabriel Iancic este absolvent 1997 al Facultății de Inginerie Aerospațială, specializarea Echipamente și Instalații de Bord. El locuiește în Canada din 2000 și frecventează show-urile aeriene din America de Nord, zburând multe tipuri de avioane sportive, experimentale, istorice, atât replici cât și aeronave originale. Este pasionat atât de pilotaj, cât și de partea tehnică. Încă de când era în România, a reparat și repus la zbor un Zlin Z-726 care fusese avariat într-un accident. Acesta a continuat să zboare în cadrul Aeroclubului României, având baza la Aerodromul Pitești Geamăna. Aflat în vizită în România, Gabriel Iancic s-a întâlnit cu numeroși experți în istoria aviației, ingineri, tehnicieni din generațiile care au prins IAR Brașov în perioada interbelică, cu piloți ai Forțelor Aeriene Regale Române care au zburat avionul IAR-80. Fotografia din noiembrie 2017 îl are în prim plan pe Generalul de flotilă aeriană (r) aviator Ion Dobran, as al aerului cu 10 victorii, împreună cu ing. Gabriel Iancic. Eroul aerului, care și-a câștigat respectul piloților ruși, americani și germani deopotrivă se apropie de centenar. Facultatea de Inginerie Aerospațială îi urează sănătate și putere de a-i inspira în continuare pe tineri pentru aviația de înaltă performanță.

Din păcate, din cele 460 de exemplare de IAR-80/81 fabricate în perioada 1940-1944, nici măcar unul nu a supraviețuit distrugerii. Replicile expuse la Muzeul Aviației și la Muzeul Militar din București au mai degrabă valoare simbolică și artistică, neavând acuratețe tehnică. De altfel, s-au pierdut și o mare parte din planurile, desenele și documentația originală de fabricație. Arhiva fotografică și de film s-au păstrat mult mai bine. Există posibilitatea ca un IAR-80 să mai existe scufundat în Marea Neagră, în regiunea Odesa, dar operațiunea de căutare și recuperare ar fi una extrem de costisitoare.

Avionul IAR-80/81 a fost proiectat de Prof. dr. ing. Ion Grosu, care a fost totodată și absolvent și profesor al Facultății de Inginerie Aerospațială. Partea de armament și fabricația avionului s-au realizat sub comanda ing. Mircea Grossu-Viziru. Motorul a fost proiectat și realizat de ing. Teodor Gârneț.

Organizația IAR AMERICAN a pornit pe drumul recuperării cât mai multor desene originale, documentații de fabricație și își propune proiectarea unui IAR-80 nou, cât mai aproape de original, dar folosind tehnici de proiectare și materiale moderne. Aici, studenții Facultății de Inginerie Aerospațială au fost chemați să dea o mână de ajutor. Tinerii s-au arătat interesați și au înțeles provocarea căreia trebuie să-i facă față. Studenții au fost încurajați de profesorii prezenți: Conf. dr. ing. Octavian Thor Pleter, S.l. dr. ing. Grigore Cican, S.l. dr. ing. Mihai Barbelian și As. drd. ing. Arnau Cubillo.

În final, cei prezenți au vizitat Laboratorul de Motoare cu Piston al Facultății de Inginerie Aerospațială, unde se găsește unul dintre puținele motoare originale de IAR-80, motorul cu 14 cilindri în dublă stea K14-IV C32 de 920 de CP.

 

 

0 Comentarii

Sponsorizare S.C. AEROSTAR S.A. Bacău

Luni, 20 noiembrie 2018, Facultatea de Inginerie Aerospațială a primit din partea companiei S.C. AEROSTAR S.A. Bacău o sponsorizare constând în componente (dezafectate) de avion de transport (actuator tren aterizare, actuator frână aerodinamică, actuator deblocare...

Liviu Librescu

Liviu Librescu – eroul de la Virginia Tech University- Liviu Librescu este unul dintre absolvenţii de renume ai Facultăţii de Inginerie Aerospaţială din Bucureşti, cu care ne mândrim atât datorită succeselor academice şi onorurilor de care a avut parte, cât şi pentru...

Accidentul Lion Air

Accidentul  LION  AIR  -29 octombrie 2018- ziua în care neprevăzutul s-a produs: unul dintre cele mai noi modele de aeronave Boeing – 737MAX s-a prabuşit în Marea Java, Indonezia- Zborul  Lion Air JT610, operat de aeronava  Boeing  737MAX  PK-LQP(MSN 43000) FF...

PoliJobs 2018

PoliJobs 2018 va avea loc anul acesta pe 7 și 8 noiembrie (Miercuri si Joi), în Holul AN, între orele 10.00- 16.00. Este cel mai mare târg de cariere, organizat de către Universitatea Politehnica din București, prin intermediul POLIJOBS. Peste 50 de companii de pe...

GKN Fokker Engineering Romania

GKN FOKKER ENGINEERING ROMÂNIA angajează ingineri aerospațiali. În 2016 am semnat un parteneriat strategic cu această prestigioasă companie, care are peste un deceniu în România și multe reușite la activ în domeniul proiectării de aeronave de ultimă generație cu...

CATIA Lab

Catia Lab este laboratorul prin care UPB - Facultatea de Inginerie Aerospațială și ALTEN Delivery Center Bucharest(GECI Engineering Services) își doresc să pună bazele următoarei generații de ingineri proiectanți de aeronave și nu numai. Invităm toți studenții care...