Tunelul aerodinamic din Polizu a fost la momentul inaugurării lui unul din cele mai avansate laboratoare de aerodinamică din lume. Tunelul a fost proiectat de Ion Stroescu (1888-1961), pe baza unui proiect original care îngloba un brevet de invenție și mai multe inovații pe plan mondial. Ion Stroescu era profesor de sport, dar cu o pasiune și cu o intuiție fascinantă pentru aerodinamică. Astăzi este recunoscut ca inventator și deschizător de drumuri în aerodinamica experimentală. Primul tunel aerodinamic l-a construit în 1927 la Râmnicu Sărat, în sala de sport a liceului unde preda.

În același an obține două valoroase brevete de invenție, pentru controlul stratului limita prin injectie-suctiune la perete (brevet 11.169/1925 si 13.677/1925  Ion Stroescu).

Se observă planurile tunelului din Râmnicu Sărat și imagini din timpul construcției.

Noul tunel aerodinamic a atras atenția Prof. Elie Carafoli, renumitul aerodinamician român, fondatorul școlii de inginerie aeronautică. El a încercat să oprească demolarea tunelului, ordonată de minister întrucât ocupă ”abuziv” sala de sport. Nu a reușit acest lucru, în schimb a obținut detașarea lui Ion Stroescu la Școala Politehnică.

În 1929 l-a numit pe acesta asistent la Catedra de Aerodinamică. Sub îndrumarea Prof. Elie Carafoli, Ion Stroescu proiectează și conduce lucrările la tunelul aerodinamic din Polizu.

În camera experimentală a tunelului aveau să fie testate toate modelele de avioane românești. Camera era dotată cu o balanță cu cuțite, o altă invenție care demonstrează creativitatea aerodinamicienilor români.

 

Pe 7 mai 1931, Regele Carol al II-lea, împreună cu Principele Nicolae, cu Primul-Ministru Nicolae Iorga și cu Rectorul Școlii Politehnice, Nicolae Vasilescu-Karpen inaugurează cel mai important tunel aerodinamic din Sud-Estul Europei și unul dintre cele mai moderne și mai bine dotate din Europa la acea vreme.

Putem recunoaște ușor ”Marele Amfitearu al Școalei”, actualul amfiteatru F024 Acad. Virgiliu N. Constantinescu al Facultății de Inginerie Aerospațială. Tunelul aerodinamic din Polizu a contribuit la relativa superioritate a industriei aeronautice românești înainte și în timpul celui de-al doilea Război Mondial. Sute de proiecte de noi tipuri de aeronave, profiluri de aripă sau alte componente au putut fi testate. Unele dintre aeronavele proiectate în acest tunel au avut performanțe la cel mai ridicat nivel pe plan mondial, rivalizând cu aeronave americane, britanice sau germane.

în 1937 Ion Stroescu este detașat la Facultatea de Științe a Universității București, la laboratorul Prof. Victor Vâlcovici, care era doctor în aerodinamică la școala reputatului savant Ludwig Prandtl (1931).

 

Ludwig Prandtl a vizitat Școala Politehnică în 1941, în special cu scopul de a vedea tunelul aerodinamic din Polizu. În imagine, de la stânga la dreapta: C.C. Teodorescu, Elie Carafoli, Ludwig Prandtl, Dionisie Germani, Victor Vâlcovici, Lucius Saveanu, Ion Cârstoiu si Nicolae Tipei.

Pe scara tunelului, se pot vedea în imagine C. C. Teodorescu, Ludwig Prandtl și Dionisie Germani.

Rezultatele experimentale obținute printr-un efort intens sub conducerea Prof. Vâlcovici și după 1941 cu participarea tânărului matematician Ion Șabac, capătă recunoaștere internațională.

În 1943 prezentarea lui Ion Stroescu la Academia de Cercetare din Berlin a generat aprecieri laudative ale Prof. Ludwig Prandtl si Prof. A. Betz.

În 1946 la al Patrulea Congres de Mecanică Aplicată, Ion Stroescu prezintă la Sorbona comunicarea “Un nou tip de tunel aerodinamic”.

“Prof. Edmond Brun cere permisiunea de a utiliza proiectul tunelului din București pentru a construi un tunel similar la Sorbona” (Prof. V. Vâlcovici).

În anii 2000-2008, sub îndrumarea Prof. Sterian Dănăilă, prin eforturi financiare deeosebite, tunelul aerodinamic din Polizu a fost renovat și modernizat, constituind un laborator de aerodinamică valoros. Au fost necesare decizii foarte sensibile, la intersecția dintre criteriul păstrării valorii istorice, de patrimoniu, și cel al modernizării laboratorului la standardele secolului XXI.

 

(Acest articol a fost adaptat după prezentările Prof. Sterian Dănăilă, folosind materiale originale ale Departamentului de Științe Aerospațiale ”Elie Carafoli”, utilizând și articolul Conf. Nicolae Șerban Tomescu, ”An important achievement of Professor Ion Stroescu: the wind tunnel of the Polytechnic School of Bucharest” publicat în 2011 în Buletinul INCAS. O altă referință este articolul Buiu V,  Ion Stroescu (1888-1961) A Man and a Life –for a passion, INCAS BULLETIN, Volume 3, Special Issue/ 2011, pp. 1 – 15. O referință bibliografică importantă asupra întregului domeniu este cartea ”Istoria învățământului superior de aviație” de Prof. Virgil Stanciu)

0 Comentarii

Post vacant la Bretigny

Prin amabilitatea absolventului nostru ing. Răzvan Mărgăuan, Informăm studenții, masteranzii, precum și pe tinerii absolvenți despre un post vacant la EUROCONTROL Experimental Center (aproape de Paris) în domeniul ATM Simulation and Modelling (inclusiv BADA). Termen...

European Space Generation Workshop

După Budapesta și Paris, a 3-a Ediție a European Space Generation Workshop, reunind tineri profesioniști și studenți care lucrează în domeniul spațial, va avea loc la București pe 9 și 10 martie 2018. Acest eveniment regional de două zile va atrage candidați la...

IAR American

Pe 18 noiembrie 2017 a avut loc în amfiteatrul Acad. Virgiliu Constantinescu întâlnirea profesorilor și studenților Facultății de Inginerie Aerospațială cu ing. pilot Gabriel Iancic, Președintele organizației IAR AMERICAN și cu ing. Sorin Ploscaru, proiectant. IAR...

Angajări ATC / ATM Software Engineer

C# and C++ Air traffic control ATC / ATM Software Engineer (BBBH340) Bournemouth, England Salary: GBP38 - GBP39 per hour C# Software Engineer - Air Traffic Control Systems Key skills: C# , C++ , Software Engineer - Air traffic Management C# C++ Software Engineer with...

Angajări la Smart Airline Services

S.C. SMART AIRLINE SERVICES SRL  Angajeaza absolventi, sau studenti in an terminal, in domeniul transportului aerian de marfuri.  Cei interesati pot trimite C.V.-ul la adresa de mail:  dragos.stefanescu@smart-airline.ro Societatea Smart Airline Services este membră a...

Student Aerospace Challenge 2017

S-a lansat Student Aerospace Challenge 2017-2018 (http://www.studentaerospacechallenge.eu/index.php) și comitetul de organizare încurajează candidați din toate țările membre ESA (inclusiv România) să participe! Această provocare propusă de Astronaute Club Européen...

Fokker Open Doors 2017

FOKKER ENGINEERING ROMÂNIA are plăcerea de a anunța un eveniment Open Doors pe 15 noiembrie 2017 pentru un grup de 25 de studenți ai Facultății de Inginerie Aerospațială. Sunt invitați studenți de anul III dar și studenți de anul II. Studenții interesați sunt rugați...

Burse 2017-2018 Sem. I

S-au publicat listele de bursieri de performanță, de merit (gradul I și II) și sociale pentru anul 2017-2018, semestrul I . Bursierii noștri de performanță din acest semestru sunt: Delia-Dumitriţa VIŢALARU Mihnea GALL Iliuţă-Daniel DOGARU Petru-Bogdan COJOCARU Ionuţ...

Oferta de burse DAAD

Serviciul German de Schimb Academic - DAAD - ofera pentru anul universitar 2018/19 urmatoarele burse pentru profesori universitari, doctoranzi, absolventi si studenti (programele sunt atat in limba germana cat si in limba engleza): Ca noutate acum exista doua termene...