Tunelul aerodinamic din Polizu a fost la momentul inaugurării lui unul din cele mai avansate laboratoare de aerodinamică din lume. Tunelul a fost proiectat de Ion Stroescu (1888-1961), pe baza unui proiect original care îngloba un brevet de invenție și mai multe inovații pe plan mondial. Ion Stroescu era profesor de sport, dar cu o pasiune și cu o intuiție fascinantă pentru aerodinamică. Astăzi este recunoscut ca inventator și deschizător de drumuri în aerodinamica experimentală. Primul tunel aerodinamic l-a construit în 1927 la Râmnicu Sărat, în sala de sport a liceului unde preda.

În același an obține două valoroase brevete de invenție, pentru controlul stratului limita prin injectie-suctiune la perete (brevet 11.169/1925 si 13.677/1925  Ion Stroescu).

Se observă planurile tunelului din Râmnicu Sărat și imagini din timpul construcției.

Noul tunel aerodinamic a atras atenția Prof. Elie Carafoli, renumitul aerodinamician român, fondatorul școlii de inginerie aeronautică. El a încercat să oprească demolarea tunelului, ordonată de minister întrucât ocupă ”abuziv” sala de sport. Nu a reușit acest lucru, în schimb a obținut detașarea lui Ion Stroescu la Școala Politehnică.

În 1929 l-a numit pe acesta asistent la Catedra de Aerodinamică. Sub îndrumarea Prof. Elie Carafoli, Ion Stroescu proiectează și conduce lucrările la tunelul aerodinamic din Polizu.

În camera experimentală a tunelului aveau să fie testate toate modelele de avioane românești. Camera era dotată cu o balanță cu cuțite, o altă invenție care demonstrează creativitatea aerodinamicienilor români.

 

Pe 7 mai 1931, Regele Carol al II-lea, împreună cu Principele Nicolae, cu Primul-Ministru Nicolae Iorga și cu Rectorul Școlii Politehnice, Nicolae Vasilescu-Karpen inaugurează cel mai important tunel aerodinamic din Sud-Estul Europei și unul dintre cele mai moderne și mai bine dotate din Europa la acea vreme.

Putem recunoaște ușor ”Marele Amfitearu al Școalei”, actualul amfiteatru F024 Acad. Virgiliu N. Constantinescu al Facultății de Inginerie Aerospațială. Tunelul aerodinamic din Polizu a contribuit la relativa superioritate a industriei aeronautice românești înainte și în timpul celui de-al doilea Război Mondial. Sute de proiecte de noi tipuri de aeronave, profiluri de aripă sau alte componente au putut fi testate. Unele dintre aeronavele proiectate în acest tunel au avut performanțe la cel mai ridicat nivel pe plan mondial, rivalizând cu aeronave americane, britanice sau germane.

în 1937 Ion Stroescu este detașat la Facultatea de Științe a Universității București, la laboratorul Prof. Victor Vâlcovici, care era doctor în aerodinamică la școala reputatului savant Ludwig Prandtl (1931).

 

Ludwig Prandtl a vizitat Școala Politehnică în 1941, în special cu scopul de a vedea tunelul aerodinamic din Polizu. În imagine, de la stânga la dreapta: C.C. Teodorescu, Elie Carafoli, Ludwig Prandtl, Dionisie Germani, Victor Vâlcovici, Lucius Saveanu, Ion Cârstoiu si Nicolae Tipei.

Pe scara tunelului, se pot vedea în imagine C. C. Teodorescu, Ludwig Prandtl și Dionisie Germani.

Rezultatele experimentale obținute printr-un efort intens sub conducerea Prof. Vâlcovici și după 1941 cu participarea tânărului matematician Ion Șabac, capătă recunoaștere internațională.

În 1943 prezentarea lui Ion Stroescu la Academia de Cercetare din Berlin a generat aprecieri laudative ale Prof. Ludwig Prandtl si Prof. A. Betz.

În 1946 la al Patrulea Congres de Mecanică Aplicată, Ion Stroescu prezintă la Sorbona comunicarea “Un nou tip de tunel aerodinamic”.

“Prof. Edmond Brun cere permisiunea de a utiliza proiectul tunelului din București pentru a construi un tunel similar la Sorbona” (Prof. V. Vâlcovici).

În anii 2000-2008, sub îndrumarea Prof. Sterian Dănăilă, prin eforturi financiare deeosebite, tunelul aerodinamic din Polizu a fost renovat și modernizat, constituind un laborator de aerodinamică valoros. Au fost necesare decizii foarte sensibile, la intersecția dintre criteriul păstrării valorii istorice, de patrimoniu, și cel al modernizării laboratorului la standardele secolului XXI.

 

(Acest articol a fost adaptat după prezentările Prof. Sterian Dănăilă, folosind materiale originale ale Departamentului de Științe Aerospațiale ”Elie Carafoli”, utilizând și articolul Conf. Nicolae Șerban Tomescu, ”An important achievement of Professor Ion Stroescu: the wind tunnel of the Polytechnic School of Bucharest” publicat în 2011 în Buletinul INCAS. O altă referință este articolul Buiu V,  Ion Stroescu (1888-1961) A Man and a Life –for a passion, INCAS BULLETIN, Volume 3, Special Issue/ 2011, pp. 1 – 15. O referință bibliografică importantă asupra întregului domeniu este cartea ”Istoria învățământului superior de aviație” de Prof. Virgil Stanciu)

0 Comentarii

Oportunități la ESA

Cu grija generației de mâine, ESA organizează anual câteva activități dedicate tinerei generații. Două noi astfel de oportunități adresate studenților din toate statele membre ESA (Romania este membru cu drepturi depline din decembrie 2011) au înscrierile deschise în...

Regula Examen de Diplomă 2017

Corelarea notelor la cunoștințe de la Examenul de Diplomă cu mediile anilor de studii, conform Art. 15 alin. (3) din Regulamentul de Finalizare Studii UPB 2017 se face printr-o regulă stabilită de Biroul Executiv al Facultății. Biroul Executiv al Facultății de...

Post de inginer Turbomecanica SA

Turbomecanica S.A. anunță intenția de a angaja: Inginer control montaj-încercări Responsabilități: Proiectarea, implementarea și actualizarea tehnologiilor de evaluare a conformității fabricației/reparației unui motor, ansamblu mecanic, agregat sau echipament nou sau...

Airbus Safran Launchers Prize 2017

Pe 8 iunie 2017 la Muzeul Aerului și al Spațiului de la Paris Le Bourget, studenții Facultății de Inginerie Aerospațială din echipa Space Piranhas au câștigat prestigiosul Premiu the Airbus Safran Launchers, acordat de Clubul Astronautic European, cu susținerea...

Noutăți Diplomă / Disertație

Pe site s-au publicat noutăți de inters pentru anii terminali, referitoare la finalizarea studiilor. Noutăți referitoare la Proiectele / Examenele de Diplomă s-au publicat <aici> Noutăți referitoare la Distertații / Examene de Disertație s-au publicat...

Clinceni Airshow 2017

Clinceni Airshow are loc sâmbătă,10 iunie 2017, cu începere de la ora 18:00 la Aerodromul Clinceni, în organizarea Aeroclubului României. Studenții și profesorii Facultății de Inginerie Aerospațială sunt invitați să participe. Ne regăsim și noi în sloganul ”Tradiție...

Apeluri Big Data from Space

Semnalăm trei apeluri la Conferințe sau Publicații pe tema Big Data from Space, prin amabilitatea Prof. Mihai Datcu (DLR): 2017 Conference on Big Data from Space (BiDS'17)  Research, Technology and Innovation 28-30 November 2017 Centre de Congrès Pierre Baudis,...

TeCHALLENGE

Honeywell România, Universitatea POLITEHNICA din București, împreună cu Inspectoratul Școlar al Municipiului București organizează în perioada 17 mai – 20 octombrie 2017 competiția de proiecte inovatoare în domeniul energiei. Competiția se adresează atât studenților...

Aero Expo și AFASES Brașov 2017

Aero Expo 2017 și Conferința internațională AFASES 2017 organizate de Academia Forțelor Aeriene Henri Coandă la Brașov în perioada 25-28 mai 2017 s-au bucurat de o participare semnificativă a comunității de aviație din România, dar și de prezența unor personalități...